Live for første
gang – sådan gør du.

Det kan uden tvivl være en udfordring at gå ind foran kameraet – ikke kun for første gang, men helt generelt faktisk. Hvis der er ét ordsprog, man med fordel kan knytte hertil, så er det dog ”at få hul på bylden”. Det kan måske lyde lidt nemt og som noget, man kunne have sagt sig selv – men det passer faktisk, og sandheden er, at det er svært at tælle bare én hånd med eksempler, hvor dette ikke er tilfældet.

Men det kræver selvfølgelig, at man får overstået den første gang, sprunget ud af sin comfort-zone og ikke mindst at få prikket hul på den forbandede byld. Hertil kommer der en række gode råd, der kan gøre det en smule nemmere og mere overskueligt.

LAV EN GENERALPRØVE

Men hvad nytte gør det? Det er jo ikke ’rigtigt’, og der er ingen, der ser med. Nej, der er ganske vist ikke nogen, der ser med, men det kan være med til, at det hele ikke virker helt nyt første gang, du går ’rigtigt’ live. Det kan f.eks. være med til at give dig et indblik i, hvor meget du kan bevæge dig rundt, hvordan du bedst muligt får vist dine varer og ikke mindst hvordan det føles at tale – uden at få noget svar retur.

HAV NOGLE BUDSKABER KLAR, DU KAN VENDE TILBAGE TIL

Hvis man pludseligt går i stå, og ikke ved, hvad man lige skal sige, så kan det være rart at have nogle enkle, klare og indøvede budskaber, som man kan vende tilbage til. Det kan f.eks. være noget i retning af: ”Er I med derude? Giv nogle likes og hjerter, så vi kan mærke jer her på den anden side af kameraet” eller ”Det er første gang, at vi prøver det her format, så I må lige bære over med os, hvis vi falder lidt over ordene eller virker lidt nervøse – vi gør vores bedste”.

START MED EN DYB VEJRTRÆKNING – DEREFTER HVAD, HVOR OG HVORDAN

Lige ind det for alvor går løs, så er det altid en god idé at starte ud med en lang, dyb vejrtrækning og lige få styr på nerverne. Derefter så ligger du helt simpelt fra land med hvad, hvorfor og hvordan. Hvad har kunderne trykket ind på? Hvorfor skal de se med og købe hos jer i aften? Hvordan køber de? Derefter, så tager du bare hul på jeres sortiment og gør det, du er god til – at sælge varen.

DU ER EKSPERTEN

En af de største usikkerheder ved at være live er, at man jo kan komme ud på dybt vand og måske endda komme til at sige noget, man ikke er helt sikker på. Her er det vigtigste at huske på, at der højst sandsynligt ikke er nogen, der ved mere om dine produkter end lige netop dig. Så om det er 82% eller 85% bomuld, er der nok ikke én eneste, der studser over. Dog er det vigtigt at sige, at du skal bruge din ekspertviden og -kendskab som én af dine største styrker – det styrker din troværdighed og det kan være med til at overbevise kunden om, at vedkommende skal købe.

DU ER VANT TIL AT TALE MED DINE KUNDER

Lidt i tråd med ovenstående, så er én af de største usikkerheder utvivlsomt, at man ikke bare kan trykke ‘stop’ og starte forfra – det er jo live, og når man først har sagt noget, ja, så er det jo sagt. Men rolig nu; husk på, at du ikke laver andet end at tale med kunder i butikken til hverdag, og dér kan man altså heller ikke bare trykke ‘stop’ og starte forfra. Så gør bare det, du plejer – snak til kunderne, brug din ekspertviden og kør det gode humør på. Så kan det ikke gå helt galt.

Så det er altså bare med at komme i gang – det hele skal nok gå, så længe du bruger dine styrker og gør dit bedste. Så hvad venter vi på? Let’s go live.